Tim Tate

Author, Film-Maker & Investigative Journalist

Archive

TIM TATE SPEAKING AT INAUGURAL CONFERENCE ON RIGHT WING STUDIES

I’m deeply honoured to have been invited to speak at the Inaugural Conference on Right Wing Studies at the University of California, Berkeley, this weekend.

 

The conference – link here: https://crws.berkeley.edu/right-wing-studies – is a fantastic opportunity for those concerned by the history of fascism and the global growth of neo-fascism to hear academics and experts from around the world present detailed analyses of how, 80 years after the outbreak of World War Two, we are in today’s dangerous waters.

 

On Saturday afternoon I’ll be presenting a précis of my paper, Treason, Treachery and pro-Nazi activities by the British ruling classes during World War Two. It’s downloadable at the Conference’s e-scholarhsip website – link here: https://escholarship.org/uc/item/99w0p17j –   but, for ease, it’s also viewable below.

PAPER FOR CONFERENCE ON RIGHT-WING STUDIES – v.7 - FINAL

 

The research which informed this paper was undertaken for my book, published last September in the UK by Icon Books, Hitler’s British Traitors. I’m delighted to announce that a US edition, entitled Hitler’s Secret Army, will be released by Pegasus Books on July 2. The team at Pegasus have done an outstanding job on the cover (below).

 

 

So, too, has Duncan Heath and everyone at Icon Books. The hardback cover was stunning, and the paperback edition – which will be published in the UK on July 4 – is just as strong.

 

               

I’m very much looking forward to the conference this weekend. If you’re in – or can get to – Berkeley – do come along. I guarantee it will be worth your time.

Posted on

THE ELEPHANT IN THE ROOM

LEON BRITTAN AND THE INDEPENDENT INQUIRY INTO CHILD SEXUAL ABUSE

 

The much-delayed Independent Child Sexual Abuse Inquiry hearings into the Westminster paedophilia allegations finally began this morning with a lengthy opening statement by its lead counsel, Brian Altman QC.

 

Full disclosure: I provided a written submission to the Inquiry, which has now been issued to the Core Participants in the Westminster hearings. I have previously published my submission on this blog and do so again below.

Submission to the IICSA - redacted version

 

Much of Mr. Altman’s opening speech was devoted to the historical context in which sensational claims, made in Parliament and in the media, led the Home Office to set up IICSA. This happened, as he noted, way back in March 2015 when Theresa May was still Home Secretary.

 

Although – in Mr. Altman’s own words – the Inquiry offers “an unprecedented opportunity to examine the extent to which institutions and organisations in England & Wales have taken seriously their responsibility to protect children”, he stressed that it would not “make findings as to whether individual allegations of child sexual abuse that have been made against Westminster figures are true. That is a matter for the police and for the courts.”  Instead, it would examine whether the various political and governmental organisations had handled the claims appropriately.

 

Not for the first time in the vexed history of government-ordered child sexual abuse enquiries, this poses a fundamental and logically insoluble problem. If no verdict is reached on whether the allegations were accurate, how can any sensible conclusion be reached on whether official responses to them were appropriate ?

 

The same conundrum affected – badly – the judge-led Inquiry into the 1987 Cleveland Child Abuse Crisis. Under the remit imposed on Dame Elizabeth Butler-Sloss, this was forbidden from deciding whether any of the 121 children involved had been sexually abused; instead its £5 million investigations were tasked with reporting on how the allegations had been handled.

 

This is the stuff of madness: IICSA, like Butler-Sloss before it, is spending vast sums of taxpayers’ money on considering the probity of official responses to a substantial elephant in the room, whilst being prohibited from considering whether or not the elephant actually existed.

 

There is also a second and rather more specific problem. Since at least some of those “Westminster figures” about whom allegations have been – very publicly – made are now dead, there is absolutely no prospect of any police or judicial verdict on their guilt or innocence. IICSA is all there is. And that leads us on to the curious case of Leon Brittan, former occupant of Theresa May’s old desk at the Home Office.

 

Mr. Brittan was one of the central figures in the tangled and multiple skeins of media claims.   The most prominent of these were very loudly trumpeted by the now-defunct independent website, Exaro News and – in particular – its soi-disant “editor in Chief”, Mark Watts .  In December 2013 Exaro and Mr. Watts claimed that detectives from the Metropolitan Police’s twin operations Fairbank and Fernbridge had “seized a video that places a former Cabinet minister at one of several parties where boys were sexually abused by men … Exaro has also learned that police have ‘talked to’ the ex-minister about his attendance a the sex party”. [The original webpage for this Exaro story is no longer functioning].

 

The story was picked up and subsequently reported by rather more mainstream news organisations. Although Exaro did not name the ex-minister, it was common knowledge amongst journalists (and on social media) that the man identified and allegedly interviewed by detectives was Leon Brittan – then still alive.

 

In March 2014, Exaro and the Sunday Express followed this up with a further story.  They claimed hat in 1982 H.M. Customs and Excise had seized a videotape which showed “child abuse in the presence of a former cabinet minister”.   Once again, Mr. Brittan was not named , but every journalist and Twitter follower of what Mr. Watts called “undoubtedly, the biggest political scandal in post-war Britain” knew he was the politician allegedly involved.

 

I interviewed one of the senior officers in Operation Fairbank/Fernbridge after each of these stories broke. He insisted – vehemently – that neither was remotely true.   Instead he told me that his officers had gathered different – and potentially far more damning – information suggesting prime facie evidence that Leon Brittan had an interest in child sexual abuse. I published the story on these officer’s claims this blog on 4 August, 2015. [“The Politician, The Paedophiles & The Press: The Long Strange Saga of Leon Brittan”: it is still there to be read by those with the stamina to scroll back through the posts].

 

His evidence rested on two planks. The first was an interview the detective said his team had carried out with the Customs officer identified in the Exaro story. This man had told Fernbridge’s officers that the tapes seized in 1982 did not depict the former cabinet minister and that he had made this clear to the Exaro and Express journalists. A tape recording of that encounter, which I obtained, transcribed and published, bore him out.

 

However, he also volunteered to the officers that on another occasion he had stopped a man who he believed to be Leon Brittan at Dover customs and had seized child pornography from him.   He had reported this to his superiors and suggested that Fernbridge locate the Customs seizure logs. The detective I spoke to in 2014 told me that this line of enquiry was on-going.

 

The second thread of evidence relating to Mr. Brittan concerned Elm Guest House, the much-discussed B&B for gay men, closed after a police raid in 1982. According to the Fernbridge officer, a young boy had been found on the premises on the night of the raid and in an interview with a police officer and social worker had told them not to worry about the abuse he had suffered because “Uncle Leon” from “the Big House” would sort everything out.

 

Operation Fernbridge got this information – so the detective said – from the police officer, but was surprised to find that the boy’s (unsigned) written statement made no mention of “Uncle Leon”. The team then tracked down the boy – now in his early 40s; he initially agreed to speak to them, but subsequently refused to do so. Nonetheless, the senior officer who I interviewed told me that he was convinced Leon Brittan had an active sexual interest in children.

 

The opening statement today by Brian Altman QC incudes the following notable statement in its section on Elm Guest House.

 

“It appeared that one boy, aged 10, had been sexually abused on the premises. The boy made a statement to the police that he had been raped by adult males at the house. A social worker claimed that the boy made an allegation in relation to ‘Uncle Leon’.”

[Transcript; Page 8].

 

There is no follow-up to this remarkable passage in any of Mr. Altman’s published remarks. It is simply left there to dangle in the wind. And yet it seems to establish as a finding of fact at least one section of the story the Fernbridge detective told me.

 

I made clear in my published story that I had no means to establish the accuracy of what the senior Fernbridge officer said – though he seemed to have no motive to be making it up. However, in my submission to IICSA, which detailed all of his allegations, I urged the Inquiry to interview the detective and the Customs officer. I stressed that the latter was in his late 80s and in failing health and that therefore time was of the essence.  The published IICSA timetable for the first week of the Westminster hearings does not include either of their names. Nor does it include mine. Although I repeatedly asked to give oral evidence to support my lengthy written submission, its lawyers refused to allow me to do so. They also declined to give an explanation for this.

 

If the Independent Inquiry into Child Sexual Abuse is serious in its ambition to establish facts of this highly-polarized controversy it must allow the evidence to be heard – and tested – in public. The Fernbridge detective and the Customs officer must be called to testify and their claims about Leon Brittan must be examined.

 

To do otherwise is to ignore the fundamental question about the elephant in the room. And that is fair neither to the public, which is footing the bill to find out the truth, or to now-deceased politicians such as Leon Brittan who cannot defend themselves.

Posted on

CHILD SEXUAL OFFENDING – NEGLIGENCE ON AN INDUSTRIAL SCALE

CHILD SEXUAL OFFENDING – NEGLIGENCE ON AN INDUSTRIAL SCALE

“In too many cases in prisons, we found that little if anything was done to reduce the likelihood of reoffending …

[for] sexual offenders in the community … the overall assessment of sexual offenders was inadequate in a third of cases”.

HM Inspectorate of Probation: “Management & Supervision of men convicted of sexual offences”: 24 January 2019

Last autumn Waterside Press published an updated edition of the book I wrote in 1995 with the late Ray Wyre – Britain’s most effective expert on controlling the behaviour of paedophile offenders.

 

The Murder of Childhood recounted Ray’s ground breaking work with the child sex killer Robert Black, but – most importantly – placed this within the context of the chronic lack of understanding of sex offenders, and the shambolic official programs to prevent them abusing, or killing, more children.

Ray had developed pioneering and successful programmes to change the behaviour of offenders. Much of this took place within the Gracewell Clinic, then the only residential treatment facility for paedophiles outside prison; but a toxic combination of public ignorance and suspicion, worsened by governmental negligence caused Gracewell to be shut down just before the book was published.

For the new edition, ten years after Ray’s untimely death and a full quarter of a century after the original publication, I wanted to re-examine the issue which dominated his life and try to discover whether the warnings we set out in The Murder of Childhood had been heeded. What I found was depressing and infuriating in equal measure. As the introduction to the 2018 book reported:

“Changes in way convicted paedophiles are treated in prison, and monitored after their release, [have not] improved our ability to protect children from them.  

If anything, the sombre picture we painted in The Murder of Childhood is more disturbing and dangerous in 2018 than it was when the book was published in 1995.”

Ray’s most trenchant warning had always been that refusing to examine (much less understand) what leads – or enables – adult men to inflict sexual abuse on children prevented any coherent or effective work to stop them doing so again. This double failure, he argued, all but guaranteed that more and more children would be sexually assaulted, exploited or – in rare cases – murdered by men whose distorted belief systems had not been changed, even when they were – all too rarely – caught and imprisoned.

Fast forward 25 years and statistics showed an explosion in the number of victims of child sexual abuse and exploitation. Yet, despite Ray’s tireless public campaigning, I found that very little public money or effort had been expended on attempting to understand the pathology of these men – nor to work effectively inside prison or in the community to interrupt their cycle of offending.

The sole successor to his pioneering facility, the Wolvercote Residential Clinic, had been shut down in a depressing re-run of the Gracewell closure, abetted by either incompetence or negligence within the government department notionally responsible for policy on sex offenders – the Home Office – and the attempted sex offender treatment programs inside prison were so poorly designed that the Ministry of Justice’s own analysis showed that men who took part in them were slightly more likely to reoffend than those who did not.

To a degree, however, the evidence presented in the new chapter of the 2018 addition was necessarily anecdotal – the result of a failure of successive governments to assign funds for work evaluating the nature of, and threat posed by, paedophilia.

But today, H.M. Inspectorate of Probation released a report which confirms the anecdotal evidence – and shows that the systems in place to prevent sex offenders committing further offences are utterly inadequate. The Management and Supervision of Men Convicted of Sexual Offences says that offender treatment programs inside prison are ill-conceived and poorly delivered, with the inevitable result that:

“Work in prison with men convicted of sexual offences was poor overall …

in too many cases in prisons, we found that little if anything was done to reduce the likelihood of reoffending”.

Nor is the post-release position any better. The report found that:

“The overall assessment of sexual offenders [in the community] was inadequate in a third of cases …

in too many cases … the majority of sexual offenders did not have their risk levels and needs adequately reviewed.”

It gives me no pleasure to say that The Murder of Childhood was right in 1995 and again in 2018. The protection of children from men who would sexually abuse them was lacking then and remains so today.   There is no excuse for this. In 2015 (then) Prime Minister David Cameron wrung his hands at what he described as the “industrial scale” of child sexual abuse, and promised that it would henceforth be dealt with as “a national threat” akin to terrorism.

As with much else, Cameron’s honeyed words were never translated into action. The responsibility for that lies with the Home Office – a department which  is a repeat offender in public policy failures. Its political proprietor in 2015 has succeeded Cameron in Number 10. Theresa May has become adept in dodging the blame for Home Office scandals; but amid the chaos of Brexit (caused by Cameron and which she has exacerbated), today’s she should not be allowed to duck responsibility for the governmental negligence which today’s Probation Service report reveals. It should be hammered to her door until she is forced to deal with it.

Posted on

SECRETS AND SPIES

“Revolution is to take place after the total loss of the Channel ports and defeat on the Western Front …

There would be a short civil war, the Government would leave first for Bristol and then for the Colonies,

General Ironside would become dictator and after things had settled down Germany could do as she liked with Britain.”

MI5 reports on Dr. Leigh Vaughan-Henry (above), May 1940.

 

Somewhere in the labyrinth of the Security Services archives are – or at least were – a series of documents detailing the names and aims of the British pro-Nazis plotting one of three armed fascist coup d’état during the dark days of spring 1940.

 

Evidence that Dr. Leigh Vaughan-Henry, a celebrated musicologist, conductor and ardent anti-Semite, had created a substantial organisation to lead this revolution is held in an otherwise obscure Treasury Solicitors’ file, open for inspection at the National Archives in Kew.

 

It contains extracts of reports from undercover MI5 agents who penetrated Vaughan-Henry’s innermost circles; these show that the self-proclaimed “Leader” was getting ready to replace the elected government with a pro-Hitler puppet régime just as soon as German troops landed in Britain.

 

To ensure the coup’s success, he was planning the “intimidation of certain people by threat and possible action against their wives and children; bumping off certain people (this to be organized with great care)”. He had established a network of safe houses and escape routes to Eire in case of trouble; he had also acquired a “large stock” of blank passports to be provided to his followers, and was in the process of buying an enormous arsenal of .303 rifles and ammunition for them.

 

But the details of exactly who belonged to the 18 “cells’ (each boasting 25 members), as well as the undercover agents’ full reports and the fate of the weapons cache are absent from the Treasury file. They are held instead in Vaughan-Henry’s MI5 dossier, originally listed as PF 42909 in the Security Service’s Registry. Yet that file – or rather files: it ran to at least three volumes – is missing. It has either been withheld from the National Archives or destroyed.   Nor is this unique.

To write Hitler’s British Traitors I examined scores of once-secret files – often running to several hundred pages each – on a remarkable (and remarkably large) stratum of men and women who spied, committed acts of sabotage and worked for Nazi Germany throughout the war.   70 were prosecuted, mostly in secret trials; four were sentenced to death, two were executed.   Beyond them several hundred more British fascists were interned under wartime defence regulations; their files show that MI5 accumulated concrete evidence against them.

 

It took between 60 and 70 years for the British Government to de-classify these dossiers and release them to the National Archives.   But buried within them are the reference numbers of files on numerous other pro-Nazi British fascists, mostly occupying elevated positions in politics or the aristocracy.   Most were – from the fragmentary evidence available in the de-classified files – involved in activities which sent less well-connected traitors to prison or the gallows; yet the evidence of their treachery remains locked in MI5 files which remain secret.

 

This is inexplicable. Not simply because there can be no threat to national security by releasing documents which were created almost eight decades ago, but because the fundamental issue they expose – the treachery by these British citizens (aristocratic or otherwise) – has already been disclosed in outline in the de-classified files. Nor can it be justified on strict legal grounds. Even by the absurdly over-secretive standards of the post-war 50 Year Rule, these folders should have been turned over to the people who paid for their creation – the British taxpayers – in the 1990s; and   beyond that, the Freedom of Information Act (2000) abolished any such waiting period.

 

But a loophole in that Act means that it is impossible to challenge the continuing secrecy. MI5 (let alone its sister intelligence service MI6, which also played some role in the investigation of Nazi spies and their British sub-agents) is specifically excluded from the provisions of FOIA (2000). Other than an appeal to the Security Service’s conscience, there is simply no mechanism for prising historic files from its grasp.

 

Other nations do not take such a close-mouthed approach. Even the United States, where the intelligence community guards its secrets with some vigour, both the FBI and the CIA are subject to FOIA legislation; in theory, and often in practise, their vaults can be pried open by persistent researchers.

 

For seven decades the story of Hitler’s British Traitors, and of the Security Service’s to catch them, was a close-guarded secret. The refusal by successive governments to reveal the truth ensured that academics and historians falsely argued that the so-called “Fifth Column” was a myth.

 

The files on Leigh Vaughan-Henry and hundreds of other wartime pro-Nazi spies, saboteurs and traitors show that it was all too real. But until all the records are open the full breadth of their treachery remains unclear.   It is high time to consign this secrecy to the dustbin of history.

Posted on

OF KENNEDYS AND CONSPIRACIES

What’s the difference between a conspiracy theory and a conspiracy ?

 

At first glace the answer might seem self-evident – and to a degree it is. But lurking behind the obvious is something fundamentally troubling about the practice of modern journalism.

 

Today is the 50th anniversary of the assassination of Robert F. Kennedy. He had just won the California Democratic Primary a vital step in his campaign to become President.

Had he lived it is likely – though not guaranteed– that he would have beaten Richard Nixon in the in November 1968 general election. What is certain is that under a second President Kennedy, the United States would have been a very different country: it would have been spared the scarring scandal of Watergate and his determination to fight social, racial and economic injustice would have begun a long-overdue process of healing the divisions which blighted America then, and do so to this day.

 

Internationally, too, he promised change: withdrawal from Vietnam rather than Nixon’s escalation of the war (let alone its covert expansion into Laos and Cambodia) was his most immediate commitment, but his speeches throughout Latin America two years earlier made clear that he believed the United States should treat honestly and openly with its neighbours. It seems unlikely that Ronald Reagan’s adventures in Central America – the Iran-Contra scandal was but one of several – would have happened had RFK occupied the Oval Office before him.

 

For all those reasons, the shooting of Robert Kennedy in a kitchen pantry at the Ambassador Hotel, Los Angeles was a seismic event. It warranted a thorough, honest and open inquiry by Los Angeles Police. It did not get one.  Los Angeles Police mounted only a simulacrum of an investigation and with the DA’s office constructed the criminal equivalent of a Potemkin village – a Hollywood-style set whose façade concealed the truth that evidence was overlooked, destroyed or suppressed, and witnesses were ignored or intimidated into silence. After which they locked the whole sorry saga away, hiding their mis-deeds and incompetence behind impenetrable walls of official secrecy for two full decades.

 

Independently and then in tandem, I and former CNN journalist Brad Johnson, have spent more than 25 years investigating the RFK assassination. I made a one hour documentary about for Channel 4 in 1992 (viewable on the films pages of this website), and Brad produced a film for the Discovery Times channel in 2007. Last week our book on the case – The Assassination of Robert F. Kennedy: Crime, Conspiracy and Cover-Up – was released; it was accompanied by a substantial serialization – five full pages over two separate days – in the Daily Mail.

The book, and our films before it, presented clear evidence that the man convicted of murdering Robert Kennedy – Sirhan Sirhan was arrested in the pantry with a smoking gun – could not have done so. The autopsy revealed that Kennedy was shot from behind at a distance of no more than three inches; all the eye-witness testimony evidence placed Sirhan and his gun in front of Kennedy, and never closer than three feet. Simply put, the physics were impossible. A man standing a yard in front of his supposed victim cannot shoot him from behind, three inches away; which means there was a second gunman.

 

The ballistic evidence, too, proved the existence of a second gun being fired in the pantry. Los Angeles Police, the FBI and the LA Sheriff’s Office found – and photographed – evidence of 14 bullets or bullet holes in the walls or woodwork. Since Sirhan’s revolver held on eight bullets and several of these were recovered from the other victims that night – someone else had to have fired a weapon: 14 into eight just does not go.

Brad also located the only recording to capture the assassination – an audio tape made by a freelance reporter called Stanislaw Pruszynski. He arranged for it to be analysed by three accredited audio experts: they found clear evidence of at least 13 shots being fired, and that some of those shots so too close together that it would have been impossible for a single gun to fire them.

 

The Pruszynski recording and all the ballistic, forensic and eyewitness testimony was collected by Los Angeles Police. Rather than investigate it, however, LAPD suppressed and then buried it for almost 20 years. Its records remained sealed until 1988 – which is when Brad and I separately began investigating. Those records – as well as the FBI files (also suppressed for almost two decades) are vast: 50,000 pages of LAPD documents (plus tens of thousands produced by federal investigators), hundreds of transcripts of eyewitness testimony, scores of audio and visual recordings as well as 990 photographs. In total the collection occupies 36 cubic feet at the California State Archives in Sacramento: little wonder, then reviewing, analysing and cross-referencing it took Brad and I so many years.

 

Today, newspapers and broadcast networks in America and Britain have carried reports on the 50th anniversary of the shooting[1]. Almost all repeat the official narrative: that Sirhan Sirhan was a lone gunman, solely responsible for the murder. Where once the commercial media would have questioned and analysed this, now it feels no requirement to do so. It is easier and cheaper to trot out the official line and then move on. Even the doubts belatedly expressed by RFK’s son and namesake, Robert Kennedy Jnr – breaking the family’s half century of silence – are either ignored or, more troublingly, publicly denounced.

 

Which is where the ‘C word’ comes in: the vast mountain of evidence which disproves the conventional narrative are lazily dismissed as a “conspiracy theory”. Why “lazily” ? Because this fails to make the important distinnction between conspiracies and conspiracy theories.

 

The latter are exercises in speculation – hypotheses drawn out from events (real or supposed). By contrast, a genuine conspiracy is, at heart, no more than an agreement between two or more people to carry out an act that is, by implication, immoral or unlawful.

 

And genuine conspiracies happen. Watergate was a conspiracy, as was the selling of arms to Iran to generate unauthorized funding for Nicaraguan rebels; Al Qaeda’s attacks on New York and Washington D.C. – 9/11 – were the product of a criminal conspiracy.   Whilst each of these may be still surrounded by claims and counter-claims – conspiracy theories – the facts show that the conspiracies themselves existed.

 

So, too, do the facts of the Robert Kennedy Assassination. Buried in the LAPD files are the details of three conspiracies reported to it in the immediate aftermath of June 5. Each was well-sourced – indeed one came from another police department; each named the alleged conspirators; each involved RFK’s sworn enemies in organised crime and the Teamster’s Union.   Our book reveals – for the first time – those alleged plots; it does so by reproducing exactly the LAPD file documents. It also shows what the police did with the information about those conspiracies: nothing.

 

Neither Brad nor I are “conspiracy theorists”. We are old-school, old fashioned journalists; When we began investigating we didn’t set out to prove a belief that it involved a conspiracy. Our approach was always to ascertain the facts – slowly, patiently and forensically – from documentary evidence and witness testimony, and to pursue those facts wherever they might lead.

 

Nor do we claim – unlike some other reporters – to have “solved” the case. Journalists don’t solve crimes: that job belongs to the police, prosecution authorities and the courts. Our role is to investigate, locate evidence – new or overlooked – and, where that shows that the historical record is wrong or deficient, to present it with a strong recommendation for the case in question to be re-opened.

 

Individually and in tandem, we have done our journalistic job for the past 25 years. We believe that the preponderance of evidence we (and others) have unearthed clearly indicates the presence of a second gunman in the Ambassador Hotel pantry – and that whilst Sirhan Sirhan wounded other people, an as-yet unidentified second shooter fired all the bullets that struck Bobby, one of which killed him.

We also believe that there are strong evidential grounds for the murder to have been the result of a conspiracy. We present that evidence and show that on the balance of probabilities – the standard used by prosecutors to determine whether any investigation should be pursued – it points to Robert Kennedy’s arch-enemies: organized crime and its allies in the Central Intelligence Agency. We also reproduce documentary evidence of the involvement of each.

 

Does our investigation prove unequivocally that the CIA and the Mafia murdered the man who was thought by many to be on his way to the White House ? No, it does not.  But dismissing genuine investigative journalism – without bothering to check whether it has a solid evidential basis – as “a conspiracy theory” is dangerous. It abrogates the fundamental job of journalism and paves the path for its antithesis – the mushrooming of bogus ‘fake news’ websites, paranoid conspiracy theorising masquerading as real investigation, and the toxic spread ill-informed opinion over facts.

 

On the 50th anniversary of the shooting in the pantry – but also as the constant repetition of ‘alternative facts’ by today’s occupant of the Oval Office begins to sap the public’s ability and willingness to sift truth from lies – it is time to demand a new, honest and official enquiry into the assassination of Robert F. Kennedy.

[1] Kennedy actually died of his wounds in the early hours of June 6.

Posted on

BBC AND THE MYTH OF COMPETITION

Amid the outrage – political and  – over the BBC’s revelation that it pays its male “stars” considerably more than their female counterparts a more fundamental problem has been completely overlooked.

The Corporation’s justification for paying eye-watering sums of public money to such “talent” as Chris Evans (£2.2 million), Gary Lineker (£1.75 million) and Jeremy Vine (£750,000) is that there is “a market” for such people, and that to compete the BBC must pay vast salaries.

This is pernicious and dangerous myth. The BBC’s charter contains no requirement for it to compete in any such market for presenters (and the vast salaries revealed yesterday are almost exclusively paid to presenters) or anyone else.   Nor did it used to do so.

I joined the BBC in 1983. I was hired – for the princely sum of £11,000 a year – as a researcher on Roger Cook’s Radio 4 investigative series, Checkpoint. Commercial broadcasters paid much higher salaries, but it was understood and accepted that because the BBC was paid for by licence payers it would not try to match them. There was, as a result, a career path, well-trodden by lowly production staff and stars alike, which led from the Beeb to ITV. My predecessor on Checkpoint had just availed himself of this, and three years later both Roger Cook and I were bought by Central Television for its new series “The Cook Report”. I have no idea what Roger’s fee was, but my salary almost doubled.

And no-one – inside the Corporation or without – questioned the principle behind this. The BBC was a Public Service: just as with the Civil Service, people then joined its ranks accepting that the quid pro quo for taxpayer funding was a duty to serve, not profiteer.

When and why did this change ? Step forward Margaret Thatcher and her disastrous belief that greed was not just good, but God. The keynote of her decade of economic and political vandalism was that the market – and only the market – should rule.  The old post-war consensus and the belief in public service were thrown on the scrapheap, replaced by the new creed of casino capitalism.

I detailed the damage this caused to the most essential element of British broadcasting – the programmes themselves – in my recent submission to the Government’s consultation on Channel 4  (blog posts passim). It is an uncomfortable fact that while both the range and quality of programmes has degenerated (as, not co-incidentally, have audience figures) the salaries paid to senior managers and the “stars” they hire have exploded. Put simply, these people are paid vastly more for achieving a great deal less.

The BBC salaries row will die down quickly. The public will shrug its  shoulders and get back to worrying about how to get by in today’s miserable economy. The press and media will sadly – not join the jots between the two issues.

I have spent the past year working on a new book which highlights how we got into the current mess. The book tells the story of one of the more unlikely alliances of the 1984-1985 miners’ strike: ,  in the middle of the most turbulent period of post-war Britain, and in what was the most bitterly fought industrial dispute for a generation,  a group of young and idealistic gay men and women made common cause with a very traditional community in the South Wales coalfield, and helped to keep them alive as Mrs. Thatcher’s government sought to starve mining families into submission.

The story of that seemingly unlikely alliance between Lesbians and Gays Support the Miners and the coalfields of Dulais Valley was dramatised in the (very fine) feature film, Pride. My book[1] is a companion to that movie. To write it, I met and interviewed the men and women of both communities; doing so brought home the importance of ideals, integrity and service.

The Thatcher government set out to destroy all of those qualities: it is her creed – greed over need, the market ruling every aspect of our lives – which links the devastation wreaked on Britain’s coalfield communities and the obscene spectacle of the BBC paying Chris Evans £2.2 million to be a national irritant.

[1] Pride” The Inspiring True Story Behind the Hit Film.  John Blake Publishing – on sale August 10.

Posted on

GIRLS HAVE BALLS; MEN TALK BALLS

In a week when the Chancellor of the Exchequer pronounced that driving a train is so easy “even a woman” could do it, and when the announcement of a female actor as the latest Dr. Who sent some male fans into paroxysms of angst, we should be grateful to Channel 4 for broadcasting a new documentary about the time when women playing soccer was deemed so outrageous that the (all male) Football Association outlawed the female game.

 

The struggle by women to be “allowed” to play football is a truly remarkable piece of social history – and it goes much further back than story of the most famous team – Dick, Kerr’s Ladies – whose success between 1916 and 1921 largely brought about the events portrayed in C4’s film.

 

In 2013 I published a book about the secret history of women’s football:

 

 

“Girls With Balls”[1] traced (amongst a great deal else) the origin of the game back to 1881: in May that year, newspapers carried reports of the the first-ever women’s matches between Scotland and England – and of the riots which ensued. The Nottinghamshire Guardian’s May 20 account was typical:

 

“… a few roughs broke into the enclosure, and as these were followed by hundred soon after, the players were roughly jostled and had prematurely to take refuge in the omnibus which had conveyed them to the ground. Their troubles, however, were not yet ended, for the crowd tore up the stakes and threw them at the departing vehicle and but for the presence of the police some bodily injury to the females might have occurred.”

 

For the next 30 years a unpleasant cycle would be repeated again and again. Women attempting to do nothing more than play a sport they loved were attacked – both physically and verbally – publicly denounced and repeatedly exploited. By whom ? By men.

 

Nevertheless – to borrow a disgraceful reprimand levied in February on a woman Senator by one of the most senior politicians in America – they persisted.  And by the middle years of World War One, they were needed. Hundreds of working-class women across Britain, formed teams and Leagues to played matches in aid of war charities. They raised staggeringly large sums of money and drew crowds which sometimes surpassed those of professional men’s clubs. In doing so, their fate was sealed.

 

In 1921 the Football Association banned women from playing matches at the grounds of any of its members clubs. It followed this by banning FA-registered referees from officiating. Inevitably the women’s game slowly withered and died.

 

Two books other than mine have told the remarkable story of the Dick, Kerr’s Ladies. Gail Newsham’s “In a League of Their Own” and Barbara Jacobs’ “The Dick Kerr Ladies” offer very detailed accounts of the team and its stars: I heartily commend both.

 

But for anyone wanting to understand the much longer struggle of women to play football, and how this  played a vital role in the fight for women’s rights, I unashamedly recommend my own book. It is both history and her-story – and the latter is a shamefully undervalued part of the story of all of us.  Yet, when even that bastion of mansplaining, The Daily Mail, publishes a review praising the book as “a fitting monument for all the intrepid women who turned out to play the beautiful game in the teeth of male scorn”, there may be hope.

 

Daily Mail review

 

Perhaps one day soon the stories of all the remarkable, brave women who battled male prejudice will make the journey from her-story to widely-known history.  And then, perhaps,  no future Chancellor of the Exchequer will so casually denigrate women, and the hiring of a female actor for an iconic role will not induce a spasm of wounded male outrage.

 

[1] For the paperback edition, released earlier this year, the publishers decided on the slightly less ‘challenging’ title: Women’s Football – The Secret History.

 

Posted on

RE-LOCATION, RE-LOCATION … AND CHANNEL 4

In 1988 I pitched an investigative film about the assassination of Robert F. Kennedy to one of the BBC’s most senior editors.   I had been given access to evidence – then mostly still kept under lock and key inside Los Angeles Police Department HQ – which showed that the man convicted of the murder, Sirhan Sirhan,  did not kill RFK.

 

The BBC editor pronounced this to be “a page one story”. But before he commissioned the documentary, he had one concern: how, he asked, could I make a film in Los Angeles when I was based in Yorkshire ? Surely only those with offices in London could tackle such a serious investigative task ?

 

It struck me then – as now – as a bizarre presumption. World In Action the best investigative current affairs series – emanated from Granada Television (location: Manchester). Yorkshire Television (location: Leeds) produced the best documentary films in its First Tuesday strand.

 

But since the BBC editor was evidently sincere in his belief, I took the idea to Channel 4 instead. It was then rather less metro-centric in outlook and the resulting film was broadcast, as part of the much-missed Secret History series, in 1992. It did rather well.

 

Fast-forward 30 years and Channel 4 is engaged in a fierce fight with the Government over plans for the forcible re-location of its HQ from London to a provincial city. C4 now makes largely the same claim as the idiot BBC editor: being based in London is a television imperative.

 

The Channel’s resistance has some influential supporters. Peter Preston, formerly editor of The Guardian, used his column in today’s Observer to pour scorn on the idea of prising C4 out of its ostentatious Horseferry Road HQ.

 

“C4, with nearly £1bn in revenue last year, needs presence and easy access to an ad [advertising] industry that hangs tight to its metropolitan base. Another [argument against moving] is the extra slog of having to get independent from Exeter or Southampton to travel to Birmingham, Leeds or wherever the government decides to send it.”

 

Preston is apparently blithely unaware that neither Exeter nor Southampton are overburdened with production companies – and therefore the likelihood of anyone having to make a round-Britain trek to pitch ideas converges on zero. Nor does Preston seem to have grasped that whereas it once commissioned purely on the merit of an idea – regardless of the city in which the producer worked – Channel 4 today has sweetheart deals with vast ‘mega-indies’ to churn out swathes of homogenized rubbish. And where are these factory-producers based ? London, of course.

 

Channel 4’s problems go much deeper than its geographical location. I detailed many of these in my submission to the government’s consultation enquiry into the Channel’s future. I published that on this blog in June, but make no apology for reproducing it again.

 

A FAIRY FROM THE WAIST DOWN - Tim Tate DCMS Submission

 

But basing at least one of our (notional) Public Service Broadcasters outside London is vital to re-establishing the diversity of voices, opinions and experiences on British television. ITV used to fulfill that function – and for four decades performed it extremely well. Now it, too, is almost entirely run from, by and for the capital – and its output is indistinguishable from the rest of the London-centric production business.

 

Channel 4 is the epitome of that metropolitan outlook. Its only unique selling point is a self-assumed ‘too cool for school’ attitude. High time, then, that its overpaid, overweening and unadventurous executives were forced out of their lair and back into the real world where producers from Yorkshire can make serious and important films – even in Los Angeles.

 

My 1992 Channel 4 documentary – The Robert Kennedy Assassination – is viewable on the Films page of this website.  My new book, re-investigating the story with former CNN-journalist Brad Johnson, will be published next year – the 50th anniversary of RFK’s murder.

Posted on

HOW DO YOU SOLVE A PROBLEM LIKE CHANNEL 4 ?

So, farewell then, Jay Hunt. Channel 4’s “Chief Creative Officer” has announced her resignation after six years at the (notionally) Public Service Broadcaster. She is unlikely to be missed, except by a fairly small number of production companies which have benefitted from her tenure.

 

Coincidentally, the future of the Channel is once again under official scrutiny. After toying with the – very bad – idea of privatisation, the Department for Culture Media and Sport has opened a public consultation on whether Channel 4 should be forced to move out of London to an as yet un-named location.

 

In the context of this week’s general election, the question of Channel 4’s geographical base may seem like small beer. The DCMS consultation ends in July, by which time Britain will have a new government that – whatever its political colour – is likely to reveal very different priorities to Theresa May’s somewhat opaque administration.

 

But the problem of Channel 4 – and it IS a problem – is both urgent and fundamental to the crumbling failure of this country’s democracy. Because it, and all British Public Service Broadcasting has abandoned its obligation to educate and inform the public: these broadcasters have, instead, concentrated on cynical, audience-grabbing entertainment (which happens to make many of those involved a tidy sum of money).

 

As a result, the population – the vast mass of people who will vote on Thursday (or who will not bother to do so) – is at best under-informed about the issues on which the election will be decided.

 

I worked in public service broadcasting for 32 years, making serious films for all channels.  I therefore feel well enough qualified – and sufficiently angry at the erosion of this vital element of our democracy – to have made a detailed submission to the DCMS consultation[1].

 

I have little confidence that my submission will be received sympathetically: it dissects how successive governments relaxed regulation to allow once-serious broadcasters to degenerate into purveyors of lazy, lowest common denominator television pabulum. But it also puts forward a blueprint for a radical re-invigoration of Public Service Broadcasting. For that reason I am posting the submission below.

 

A FAIRY FROM THE WAIST DOWN - Tim Tate DCMS Submission

 

Jay Hunt’s resignation could – given a government determined to return to real public service broadcasting – be A Good Thing.   She was not, of course, the whole of the problem with Channel 4: she was merely the most recent of its bosses who pushed it ever further along the path of shoddy entertainment (collecting, on the way, a £139,000 performance bonus in 2015 in addition to her £612,000 salary).

 

Whoever replaces her can either continue down that road, or can return to commissioning serious public service programmes.   But unless the DCMS and the industry regulator, Ofcom, understand that moving the Channel outside London will not – on its own – re-invigorate British television, the likelihood is that Channel 4 will carry on broadcasting the same shameful democracy-rotting candy floss that had characterised Ms. Hunt’s time at Horseferry Road.

 

 

 

[1] It may – or may not – be an indication of how serious DCMS is about this consultation that it initially managed to publish a non-working e-mail address for submissions.

Posted on

TRUMPING NORTH KOREA

Yesterday afternoon (Washington DC time), President Donald Trump took to Twitter to articulate (in so far as that is possible) his latest stab at foreign policy.

“North Korea is looking for trouble. If China decides to help, that would be great. If not, we will solve the problem without them! U.S.A.”

 

Having already dispatched an aircraft carrier strike group to the seas around the Korean peninsula, Trump followed up his tweet by giving an interview with Fox Business Network.

“We are sending an armada. Very powerful. We have submarines. Very powerful. Far more powerful than the aircraft carrier. That I can tell you.”

 

Trump’s bellicose threats ratcheted up tensions in the single most dangerous potential flashpoint on the planet.  In North-east Asia five of the world’s biggest military-spending nations – America, China, Russia, Japan and South Korea – face each other across the South China sea.  The region is ground zero of a largely US-driven an arms race which has been spiralling out of control for almost a decade.

 

Given the unique seriousness of this global threat, you might assume that western attitudes to North Korea – more formally known as the Democratic Peoples Republic of Korea (DPRK) – are based on profound and empirical knowledge. Unfortunately, the opposite is often true.   North Korea has become a lazy journalistic – and political – shorthand for despotic cruelty and eye-watering craziness. Remarkably, as we shall see, many of those those pumping out these crude stereotypes have never been to what they insist on calling “the hermit kingdom”.

 

There are four main sources for the information – in the loosest meaning of the word – about North Korea relayed by newspapers and television.

The first is its own state news service, KNCA.

The second is South Korea, and in particular the Seoul government’s National Intelligence Service.

Reports by respectable human rights organisations provide the third, supplemented by often-sensational stories from those who have either escaped or defected.

And the fourth source of information is the output of “expert” think-tanks – mostly based in the US.

 

The problem is that three and a half of those four “sources” are grossly and routinely unreliable: often the “news” they provide is completely false.

 

Following the official DPRK news feed on Twitter can be a surreal experience: yesterday it posted a photograph from Star Wars and advised its 180,000 followers that the “creature known as ‘Yoda’ is denounced for philosophical and moral deviations from Juche teachings of Great Leader Kim Il-Sung”.   So far, so nutty.

 

On the other side of the 38th parallel, South Korea’s National Intelligence Service has been responsible for equally outlandish claims. In June 2015, for example, it “reported” that Kim Jong-un had disposed of one of his senior advisors, General Hyon Yong-chol, by shooting him with an anti-aircraft gun. This story was quickly published around the world as evidence of the bestial cruelty of Kim’s regime.  Rather less well-publicised was the NIS’ subsequent correction: that Hyon might not have been killed at all, let alone blown to pieces by heavy artillery.

 

(This sorry tale followed a familiarly dishonourable pattern of South Korean claims about the North. In August 2013, Kim was alleged to have had his pop-singer girlfriend, Hyon Song-wol, publicly executed with a machine gun for making pornography – a lie that ran round the world before the truth got its boots on.  Curiously few journalists subsequently reported Ms. Hyon’s live appearance on state television a year after her supposed execution.)

 

There is no doubt that North Korea is a repressive, single-party state with a sorry record of human rights abuses. Reports by Amnesty International,  Human Rights Watch and the UN have all clearly documented the plight of political prisoners and the existence “re-education camps” for dissidents.

 

Unfortunately, these solid, serious investigations can be overshadowed by what amounts to an metaphorical arms race in exaggerated claims – ever more grotesque allegations of torture, mass starvation and cannibalism – by defectors seeking to grab the attention of sensation-hungry western media. In January 2015, Shin Dong-hyuk, a (self-identified) survivor of North Korea’s prison camps , admitted that some parts of the shocking story told in his widely-promoted book, “Escape from Camp 14” were “inaccurate”.

 

What makes these over-sold exaggerations most worrying is that they find their way into the thinking and output of ostensibly-reliable western experts and think tanks.   In October 2010 I had personal experience of the reality of their attitudes and expertise.

 

I was asked to be part of a panel at the London Frontline Club. The subject under discussion was Kim Jong-un, who had just emerged as the man most likely to take over from his father, Kim Jong-il. (He did so just over a year later).    The reason for my presence was a documentary I had recently made inside North Korea. (“Dirty Little Secrets”: Al Jazeera, March 2010 – viewable on the films page of this website).

 

My fellow panelists were an academic North Korea expert, a UK-based South Korean human rights worker, the American director of a major think-tank, and a BBC World Service editor.   I was somewhat surprised to discover only I and the BBC journalist had been to North Korea. I was rather more astonished by all the other panelists’ bluntly-stated hostility to visiting the country and doing their own investigations.[1]

 

The academic, Aidan Foster-Carter –Honorary Senior Research Fellow at Leeds University and Mark Fitzpatrick, from the International Institute for Strategic Studies angrily denounced the suggestion that this was necessary, while on behalf of the BBC, Charles Scanlon (who said his total experience of North Korea amounted to half a day spent at Panmunjon, the border village tourist site) pronounced that it was often unhelpful actually to visit the countries on which he reported.

 

By contrast to my colleagues that night, I made no claim to be an expert.   I could – and can – only report my experience of making a documentary inside the DPRK. But that experience could – and possibly should – have been instructive[2]

 

That hour-long film investigated North Korea’s long-standing allegations that during the Korean War United States forces had used biological weapons, spreading anthrax, typhus and bubonic plague.   It took me four years of patient requests to gain filming permission from Pyongyang.   And, as the documentary made clear, we were dependent on the regime for transport (we traveled all over North Korea), on the ground translation and the choice of interviewees, including eye-witnesses to the alleged germ warfare. We had no way of independently verifying the identity of these elderly men; but the callouses and dirt deeply ground into their hands did appear to support their claims to be ordinary farmers rather than political bureaucrats.[3]

 

One of the other interviewees we were required to film – an official state historian – was, however, even more intriguing.   There was little doubt that his statements had been rehearsed with, and  cleared by, the regime’s leaders. When I asked him what it would take to repair the relationship between Pyongyang and Washington, he said slowly and firmly that if the United States was prepared to admit having used biological weapons then North Korea could begin serious discussions.

 

At the time there was no official dialogue between the two countries, nor any effective mechanism for this to happen. In the previous decade, both had used US-based North Koreans as a back channel.   It seemed to me (and to my senior colleagues back at Al Jazeera) that the historian’s statement amounted to an attempt by Pyongyang to send a message to the new Obama administration.   I duly tried to pass it on to the State Department.

 

Two things evidently prevented State from listening. The first was the fact that the Korean War has never official ended (there was a truce, but no armistice in 1953) and as a result both sides continue to view each other as enemies. The second was that Obama had not then turned his attention – nor that of his State Department – to the Korean peninsula.

 

Fast forward to January 2017. The outgoing President had taken the time to consider Korea: he left the new and completely inexperienced occupant of the Oval Office an urgent warning. North Korea, Obama advised Trump, was the most important national security problem facing America.

 

President Trump is not a man given to in-depth reading, and has repeatedly denigrated his predecessor. This makes it unlikely that he will heed Obama’s warning – much less put in the detailed forensic study required to sift fiction from fact about North Korea.

 

The real danger is that his ignorance, short-attention span and need for perceived “success” will lead him to rely on bullet-point versions of the already-shoddy sensationalism of lazy journalism and soi-disant experts.   Truth, as ever with Trump, will be a casualty.     But if he baits North Korea – or, more likely is baited by it – into military action,  the most unstable and geo-politically dangerous place on earth is likely to be engulfed by a terrible, possibly nuclear, war.

 

[1] This is a viewpoint repeatedly depressingly often by people who ought to know better. In the introduction to his book, The Korean War, Max Hastings, one of Britain’s most celebrated newspaper editors and authors, was not ashamed to boast that he “made a decision from the outset to make no approaches to Pyongyang” because it would be impossible to get any worthwhile insights from “a society in which the private possession of a bicycle is considered a threat to national security”. One insight he might have obtained, had he ventured into North Korea, is the enormous number of bicycles ridden by its citizens.

[2] I hold no brief for North Korea. I deplore its human rights record. But it is an uncomfortable fact that the western nations who hold Pyongyang’s feet to the flames routinely turn a blind eye to exactly the same – though vastly larger – abuses by China.  Double-standards are deeply unedifying, especially when shouted from the moral high ground.

[3] Subsequent filming in the US – including with an elderly US Air Force veteran – seemed to support the North Korean claims

 

Posted on